Clusterloop käymässä Assembly 2016 tapahtumassa

Tiimistämme neljä jäsentä lähti Jyväskylästä kohti Helsingin Messukeskusta, jossa pidettiin Suomen suurin lan-tapahtuma Assembly Summer 2016 elokuun ensimmäisen viikon torstaista sunnuntaihin. Mukana olivat Clusterloopista koodari ja viime vuoden Assembly Game Developer Compo -voittaja Antti Natunen, CMO Jonas Puuronen, CEO Markus Levander ja tänä vuonna Kuuntelu Musiikki Compoon osallistuva äänisuunnittelijamme Tomi Ruuska.

Nelipäiväiseen tapahtumaan tarkoituksena olisi osallistua pöytäpaikalla erilaisiin esport-kisoihin, mutta tänä vuonna konepaikan jätimme muille osallistujille ja itse hankimme vain koko tapahtuman ajaksi kävijäliput. Kulutimme suureksi osaksi aikamme ARTtech-luentojen parissa ja verkostoitumassa muihin pelin devaus-kilpailuihin osallistujien kanssa.

Esporttia oli tarjolla isolta screeniltä ja vanhana Magic the Gatherin ja pokerin pelaajana on siirrytty enä katsojan rooliin. Vaikka henkilökohtaisesti Quake 3:sta toista sataa tuntia tahkoneena olisi 2000-luvun taitteessa kilpapelaamisessa pärjätä, niin tällä kertaa tyydyttiin katsojan rooliin. Counter Strike –peliä katsellessa omaa päätä vaan huimaa. Tänä päivänä FPS-peleissä itselleni riittää Normal-tason läpäisy tarinavetoisemmassa roolipelimäisimmissä pelissä, kuten Far Cry tai Elder Scroll –sarjoissa. Edes uutta Doomiakaan ei ole tullut edes testattua. Heartstonea ja Clash Royal –turnauksiin olisi voinut ottaa osaa, jos olisi edes omalla vapaa-ajalla saanut pakat grindattua sille tasolle, että olisi edes pakkojen rakentaminen kyseisissä peleissä tullut keskivertopelaajaa tutummaksi. Robosota ja Drone Racing -kilpailut jäivät osaltani kilpailualueen tuijotteluun, kun vielä ei mitään tapahtunut.

Kilpapelaamisen ohella Assemblyillä on opettavaista kuunnella hyviä puhujia pelialalta. ARTtech-seminaareissa kulutin henkilökohtaisesti penkkiä eniten. Tietoiskuja löytyi pelialalle pyrkiville yritystoiminnan kehittämisestä ja yksittäisten design-ohjelmien käyttöönotoista. Harmillisesti kaikki tieto perustuu muistiin ja muistiinpanovälineet jäivät älypuhelimen kameran varaan. Seminaariluennoista löytyi jokaiselle jotakin, ja itselleni jäi parhaiten mieleen Indie-pelistudion viisi ongelmaa, jotka esitti Game Foundersin CEO, Katri Ugandin. Kiteytyksenä listaisin, ettei peliä tule tehdä vain itseään varte ja jäädä hiomaan ikuisesti. Pelistudion pitäisi keskittyä myös myyntiin ja markkinointiinkin eli konkreettisesti tulla kellarista pihalle. Hioa tiimiä myös seuraavaa projektia varten ja rakentaa peliä monetisaatio mielessä alusta asti.

Ständi -rintamalla Tampereelle rakentuvan Pelimuseon nurkkaus Track ’n’ Field –arcademasiina vei voiton. Tapahtuman jälkeenkin olen naputtanut omalla koneella vanhaa 8-bittisklassikkoa selainversiona ja keihäänheitto peli piti ladata älypuhelimeenikin. Youtube Let’s Play –videot on kova juttu ja itsekin seuraan muutamia kyseisessä mediassa. Tällä kertaa en jäänyt katselemaan kuinka EddSpeaks pelaa ja selostaa, mutta nuoremmalle porukalle tämä oli varmasti kova juttu nähdä sankarinsa livenä huutamassa kameralle. Kovempaa ääntä toivoville Assemblyillä keikkoja heittivät DJ:t Alex Wiklund ja Kebu, mutta allekirjoittanut oli jo tuohon keskiyön aikaan miettimässä seuraavan työpäivän taistelusuunnitelmia toisaalla.

Tänä vuonna Clusterloop jätti Demo –kilpailut väliin, mutta äänisuunnitelijamme Tomi Ruuskan Nights-biisi soi Assemblyillä isolla lavalla. Tuomaristosta eräs kehaisi biisiä omaksi suosikikseen. Tänä vuonna voittoa ei yleisöäänestyksessä tullut, mutta finaalipaikka on kuitenkin Ruuskalle erittäin kunnioitettava saavutus. Ensi vuonna Natunenkin uhkaili jälleen osallistua joko pelidemo –kilpailuun tai Game Jameihin.

Listenin Music –kilpailun voittajia ja osallistujia pystyy ihastelemaan osoitteessa:http://archive.assembly.org/2016/listening-music

Seuraava isompi tapahtuma, johon Clusterloop osalistuu on Pocket Gamerin PGConnect Helsingissä 7.-8.syyskuuta.

Tagged , , ,