Minkälaista on olla graafikko pienessä indie-porukassa?

Minkälaista on olla graafikko pienessä indie-porukassa?

Se on lyhyesti sanottuna haastavaa, mutta välillä erinomaisen hauskaa. Tietenkin graafikkona työskentelemiseen vaikuttaa hyvin paljon omat mieltymykset; mitä tykkää piirtää ja missä aihepiirissä on omassa elementissään. Jokaisen graafikon tulisi olla mahdollisimman avoin erilaisille ideoille ja tyyleille. Oikea asennoittuminen ja rohkea mukavuusalueeltaan ulos astuminen parantavat omia taitojaan väkisinkin.

 

Yleisimpiä aiheita, joita graafikot tulevat luomaan peliprojekteissa ovat mm. hahmot, pelimaailmat ja ympäristöt, ympäristön eri objektit, valikot, konseptitaide ja logot. On suotuisaa, että graafikko osaa toteuttaa edellä mainituista enemmän kuin vain yhden ja niin että sitä voidaan käyttää.

Kuten arvata saattaa, pienellä porukalla työskennellessä on isompi vastuualue. Hyvin usein joutuu opettelemaan paljon uutta jokaisen projektin mukana. On suotavaa, että artisti osaisi valmiiksi perusasioita 2D ja 3D grafiikan tuottamisesta. Netistä löytyy nykypäivänä helposti tutoriaaleja, joilla pääsee itse alkuun, jos 2D tai 3D grafiikasta ei ole kokemusta. Esimerkiksi youtubesta löytyy huima määrä erinomaisia videotutoriaaleja 3D grafiikan luontiin.

Riittäviin laitteisiin ja varusteisiin kannattaa investoida, esim. piirtopöytiin sekä erinlaisiin kuvanmuokkaus ohjelmiin. Mikäli ohjelmille löytää ilmaisen vastineen, kannattaa niiden käyttö opetella mahdollisimman monipuolisesti! Varsinaisia sääntöjä graafisen sisällön tuottamiseen ei ole, mutta on hyvä opetella perus  standardit kuten tiedostojen ja kuvien koot, tiedostomuodot ja tiedoston nimeämiset. Tämä ehkäisee ongelmia mm. optimoinnin kanssa ja ohjaa enemmän ammattimaisempiinn työskentelytapoihin.

Tärkein työkalu graafikolla, kun myös muilla tiimin jäsenillä on ehdottomasti kommunikointi, sekä yhteisen kompromissin löytäminen. Projektityöskentelystä tässä on loppujenlopuksi kyse. On myös suotuisaa että artisti osaisi nopeasti luonnostella tai visualisoida ideoitaan muille ryhmän jäsenille esiteltäviksi. Grafiikan parissa työskentelyyn ei kannatta suhtautua liian henkilökohtaisesti, sillä jokaisen täytyy olla varautunut muuttamaan jo jotain valmiiksi luotua. Pitää olla valmis ns. tappamaan oma lapsi, mikäli se ei toimi. Hyvä suunnittelu, sekä kommunikointi ehkäisee rutkasti ylimääräistä työtä jatkossa.

Tagged , , , , ,